IT-Supporter:
It-teknologi er i konstant fart og udvikling – hvis du er IT-supporter så er du typen, der elsker at have teknisk indsigt og holde dig opdateret om det nyeste og smarteste, der kommer frem på markedet. Du er ikke bleg for at skille pc’en ad i smådele eller formatere harddisken. Eller du elsker at arbejde med netværk, servere, smartphones m.m.
Som IT-supporter arbejder du med virksomhedens IT-systemer, både hardware og software. IT-systemerne omfatter computere og andet udstyr, som printere, scannere mm. Det drejer sig typisk om mindre pc-baserede servere og netværk med op til fx 100 brugere. Det er også dig, der opdaterer, vedligeholder – og til en vis grænse også reparerer. I det hele taget sørger du for at IT-systemerne fungerer og at de fungerer upåklageligt.
IT-supporteren vil normalt have det daglige ansvar for driften af anlæggene og hjælper, når pc’en fryser, når den går ned, eller når der skal installeres nye programmer. Kort sagt når der skal ydes IT-førstehjælp. Meget af arbejdet indebærer, at man sætter sig ind i instruktionsbøger og manualer, som ofte er på engelsk.
De IT-supportere, som er uddannet på data- og kommunikationsuddannelsen, arbejder bl.a. med:
- Installation og konfiguration af hardware, computere, monitorer, printere, servere og routere.
- Installation af software som fx operativsystemer og programmer.
- Installation og konfiguration af netværk, switche, kabling etc.
- Hotlineservice til kollegaer eller kunder med hardware- og softwareproblemer.
- Opsætning og konfiguration af sikkerhedsudstyr som f.eks. Firewall, Anti-Virus m.m.
- Opsætning og konfiguration af Smartphones, Tablets og øvrige mobile enheder.