Info omkring opstart på Data og kommunikation


Oversigt over Pulsen 2, 4000 Roskilde

Forvent der er rigtig mange elever og biler på adressen og det bliver svært at finde parkering på adressen efter kl. 7:50. Kom i god tid og hvis der ikke flere pladser, kan I også parkere på Pulsen 4, 8 og 10. Mod betaling, kan man også parkere på Musicon Parkering Syd, på modsatte side af vej, 100 m. længere nede ad Pulsen. Bussen 202A – Musicon stopper lige foran skolen. Forvent dog lige så mange personer og at det er svært at komme med bus efter kl. 7:35 fra Roskilde St., Sygehuset (Køgevej) og nå på skolen inden 8:00.

Vær opmærksom på at der er kommet parkeringskontrol administreret af COPARK. Der er gratis parkering i 8 timer, så husk at sætte p-skiven. Parkering uden for de opmærkede båse, koster en bøde på 875 kr. Se mere her: https://www.rts.dk/nyheder/nyheder-2024/1471-parkering-pa-pulsen-fra-1-august-2024

Undervisning foregår på 1. sal på adressen i lokale M1-201. Fra parkeringsplads er der en brandtrappe med et skilt til Data og kommunikation, der fører direkte til undervisningslokalet. I modsatte ende af ”bygning på taget”, er der en spindeltrappe der også fører op til vores lokaler.

Oversigt over 1. sal

Vi er ofte rigtigt mange på 1. sal, så tag hensyn ift. støjniveau og hold døre til mellemgang lukket. Benyt kun toilet i kortere tid og ellers er der flere toiletter i kælder i M5, hvor indgang er markeret på kort ovenover.

Vi har et lille køkken til rådighed, men det er vigtigt I selv holder det ryddet. Så sæt brugt service i opvaskemaskinen og start den når den er fuld og/eller tøm den når det er rengjort. I perioder giver vi også kaffe. Affaldssortering er i køkken.

Der er donering af pant i hvert undervisningslokale. Vi bruger pant til at købe kaffe eller kage til eksamener/prøver.

I mellemgang er der printer til at printe skole-relaterede ting. Se vejledning til installation under menupunktet: Diverse -> Printer tilslutning

Undervisningsplatform

Vi kommer til at bruge denne side som undervisningsplatform og du kan allerede nu registrere dig som bruger under menupunktet: Profil -> Registrer Hvis du allerede er registreret fra tidligere, vil din bruger blive genaktiveret og du bør kunne logge ind med det brugernavn/email og adgangskode du selv valgte, da du oprettede dig. Ved ny registrering skal du vælge Hold ID afhængig af hvornår på året du starter. Du skal også angive PID på den PC du har fået udleveret og din pladsnr. Hvis du registerer dig inden opstart, kan du blot angive XX… og rette det senere. Vi skal godkende jer, før I kan logge ind.

Kommunikationsplatform

Vi kommer til at bruge Discord som kommunikationsværktøj:

  1. Download Discord til din Windows eller Mac PC her: https://discordapp.com/download eller find Discord på Google Play eller i App Store
  2. Opret en ny bruger og/eller log ind. Vælg gerne et brugernavn så tæt på dit rigtige navn som muligt
  3. Invitation til vores Discord-server får du adgang til når du er logget ind under menupunktet Info -> Discord invitation

Mødetider / Skema

  • Mandage: 08:00 – 14:30
  • Tirsdage: 08:00 – 14:30
  • Onsdage: 08:00 – 14:30
  • Torsdage: 08:00 – 14:30
  • Fredage: 08:00 – 12:00 (typisk fjernundervisning)
  • Frokostpause: 11:15 – 11:45
  • Der er pauser hver time fra 5 i- til 5 over hel, første pause er altså 8.55 til 9:05

Se dit skema på Studie+, vælg Roskilde Tekniske Skole og benyt Unilogin. Sørg for dine kontaktoplysninger er opdateret på din profil og upload et vellignende billede. Det gør det så meget nemmere for underviser at lære jeres navne, når vi kan sætte ansigt på jeres navn.

Udstyr (Bring Your Own Device)

Du får stillet en stationær PC med god 24″ kontor-skærm til rådighed, der kan håndtere alt du har brug for på Grundforløb 2. Hvis du skal have grundfag (Dansk/Engelsk/Matematik), skal du skal bruge en bærbar Windows PC. Til de fleste ting, kan du bruge en Mac PC, men det er uden support fra underviser og ikke alle programmer er optimeret til Mac. Du skal også bruge et headset til videoer i undervisningsmateriale og fjernundervisning. Vores stationære er kompatibel med Bluetooth v1.1-5.0 og alm. mini-jack). Når du overgår til hovedforløb skal du forvente at medbringe egen bærbar PC. 

På Data og kommunikation anbefales:

  • CPU med 4 kerner/8 tråde: Intel Core i5-9xxx (9th gen), i3-12xx (12th gen), AMD Ryzen 5 2500U
  • 8GB RAM
  • 50GB ledig plads.

Specifikationer på vores stationære PC’er (HP Compaq Elite 8300 SFF / Dell Optiplex 790 DT) til elever:

  • Intel Core i5-3470 eller i5-2400 Processor, 3.60 / 3.40 GHz, 4 Cores/Threads
  • 8GB DDR3-1333/1600 (2×4 GB i Dual Channel)
  • 240GB SATA-600 SSD
  • NVIDIA GeForce  GT 710 1GD5 / AMD Radeon HD 6450 1GD3
  • Microsoft Windows 11 Education (x64, da_DK)
  • Microsoft Office 365 (Word, Excel, PowerPoint, Outlook – 5 licenser)
  • Dell P2419H, 23,8″ Full HD 1080p IPS panel, Tilt, drejning og hældning
  • Dell Slim USB 104-tasters tastatur (dansk)
  • Havit Programmable RGB Gaming Mouse 3200DPI (MS1002)

Se skolens hjemmeside for andre praktiske oplysninger som elev: https://www.rts.dk/for-elever